“КАМО ГРЯДЕШИ”, ДУАЛЬНЕ НАВЧАННЯ ПО-МИКОЛАЇВСЬКИ?

“КАМО ГРЯДЕШИ”, ДУАЛЬНЕ НАВЧАННЯ ПО-МИКОЛАЇВСЬКИ?

Ще 19 вересня 2018 року на засіданні Кабінету Міністрів України затверджено Концепцію дуальної освіти, яка об‘єднує навчання та роботу в професійній і вищій освіті. Передовсім, це буде реалізовано шляхом наступних кроків: модернізації освітніх програм, підвищення якості підготовки фахівців, зближення освіти з вимогами ринку праці, посилення ролі та впливу роботодавців на освіту, підвищення мотивації до навчання серед учнів та студентів, збільшення рівня зайнятості молоді, скорочення адаптаційного періоду випускників на роботі, підвищення конкурентоздатності працівників.
На думку експертів, це дозволить здобувати від 25% до 50% кредитів одночасно під час навчання і на робочому місці. Причому результати навчання визначатимуть як закладом освіти, так і роботодавцем.
Віднині український ринок праці повинен мати чіткий перелік вимог до умінь і навичок здобувачів освіти, прагматичне уявлення про набуті компетенції, відповідальність за умови праці, гідну оплату праці. Це може стати справжнім проривом для українського виробництва, де, на превеликий жаль, останніми роками відчувається брак робітничих кадрів. За світовою статистикою, на кожних 5 випускників вищих навчальних закладів тільки 1 – з училища.

ДУАЛЬНА ОСВІТА НА МИКОЛАЇВЩИНІ: ТРОХИ ІСТОРІЇ.
Наказом Міністерства освіти і науки України від 23.06.2017 року № 96 «Про впровадження елементів дуальної форми навчання у професійну підготовку кваліфікованих робітників» для впровадження упродовж 2018-2020 років елементів дуальної форми навчання у Миколаївській області було визначено три заклади професійної (професійно-технічної) освіти. Серед них – тільки Державний навчальний заклад «Вище професійне училище № 7 м. Миколаїв» з професій «Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування» та «Молодша медична сестра з догляду за хворими», Вище професійне училище № 21 м. Миколаєва з професії «Електромеханік з ремонту та обслуговування лічильно-обчислювальних машин», а також Державний навчальний заклад «Миколаївське вище професійне училище технологій та дизайну» з професії «Кравець».
На виконання зазначеного наказу з метою реалізації дорожньої карти із упровадження елементів дуальної форми навчання у професійну підготовку кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах України департаментом освіти і науки Миколаївської ОДА та Навчально-методичним центром професійно-технічної освіти в Миколаївській області видані накази «Про впровадження елементів дуальної форми навчання у професійну підготовку кваліфікованих робітників» від 06.07.2017 № 533 та від 05.07.2017 № 35 відповідно.
А потім розпочалася робота. Зокрема, інформаційна. Так, на сайтах навчальних закладів, науково-методичного центру створені рубрики щодо впровадження елементів дуальної форми навчання. Також проведені обласні наради, семінари, методичні секції педагогічних працівників, «круглі столи» із залученням роботодавців, органів місцевої влади. Це – результати просвітницької діяльності, проте тектонічних зламів не відбулося.

НЕ СТАЛОСЯ, ЯК ГАДАЛОСЯ?
На жаль, ДНЗ «Вище професійне училище № 7 м. Миколаїв» та Вище професійне училище № 21 м. Миколаєва у 2017-2018 навчальному році так і не зміг здійснити набір учнів на навчання за визначеними професіями на базі повної загальної середньої освіти. Тож упровадження зазначеної форми навчання там не здійснювалося.
Протилежна ситуація у ДНЗ «Миколаївське вище професійне училище технологій та дизайну». Власне тут були проведені засідання методичної комісії «Швейного мистецтва» та педагогічна рада спільно з роботодавцями на тему «Упровадження елементів дуальної форми навчання у професійну підготовку кваліфікованих кадрів з професії «Кравець»; розроблений та затверджений в установленому порядку робочий навчальний план (з елементами дуальної форми навчання) для підготовки кваліфікованих робітників з професії «Кравець» 2-3-го, 4-го розрядів. За результатами цього між навчальним закладом і представниками бізнесу укладені угоди. Так, ТОВ «Швацьке підприємство «Новий стиль» та ДНЗ «МВПУТтаД віднині мають договір про співпрацю з метою впровадження елементів дуальної форми навчання. Разом із тим укладено 30 інших тристоронніх угод. Відповідальним працівником, що здійснює загальне керівництво професійним навчанням учнів на підприємстві, став начальник виробничої дільниці. Тому тепер учням надані сучасні робочі місця для проходження виробничого навчання з використанням матеріально-технічної бази підприємства, що дозволило ознайомитися з інноваційною технологією пошиття виробів, здобути перші навички. Загалом кажучи, і цього замало.

ДУАЛЬНІСТЬ ФОРМУЄ КРАЩИЙ ДОСВІД?
Завдяки наказу Міністерства освіти і науки України від 15.05.2018 № 473 суттєво розширено перелік закладів професійної (професійно-технічної) освіти для впровадження елементів дуальної форми навчання». Тому вже з 1 вересня 2018 року професійна підготовка кваліфікованих робітників з елементами дуальної форми навчання впроваджується в Миколаївському професійному ліцеї будівництва та сфери послуг (професії «Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів» та «Кухар»). Також розпочалося навчання і в Державному навчальному закладі «Вище професійне училище № 7 м. Миколаїв» з професії «Молодша медична сестра з догляду за хворими». Тут розроблені сучасні робочі навчальні плани (з елементами дуальної форми навчання) для підготовки кваліфікованих робітників з професій. З метою врахування потреб роботодавців при впровадженні елементів дуальної форми навчання проведено роботу з модернізації змісту робочих навчальних планів та програм, що базується на поєднанні в освітньому процесі 35% теоретичної та 65% практичної підготовки.

ХТО ПРАЦЮЄ НА ДУАЛЬНІСТЬ В ОБЛАСТІ?
Інформація щодо впровадження елементів дуальної форми навчання тільки в 4-х закладах професійної освіти Миколаївській області станом на середину вересня 2018 року виглядає наступним чином (назва закладу, спеціальність, кількфсть студентів, місце дуального навчання на виробництві):

1.Державний навчальний заклад «Миколаївське вище професійне училище технологій та дизайну» (код 7433, кравець, має 1-у групу з 29 осіб на ТОВ Швейне підприємство «Новий стиль»);
2.Миколаївський професійний ліцей будівництва та сфери послуг (код 7231, слюсар з ремонту колісних транспортних засобів, має 1-у групу з 24 осіб, ТОВ ТД «Автосвіт Миколаїв»);
3.Миколаївський професійний ліцей будівництва та сфери послуг (код 5122, кухар, 1-а група з 24 осіб, ФОП Каменев В. В.);
4.Державний навчальний заклад «Вище професійне училище № 7 м. Миколаїв» (код 5132, молодша медична сестра з догляду за хворими, 1-а група з 24 осіб, Міська лікарня швидкої медичної допомоги).

ЩО ДАЛІ?
Звісно, що тільки 4 заклади освіти – це тільки п’ята частина від усіх інших, які, фінансуючись як із державного, так і місцевого бюджетів так і залишаються закритими для ринку праці. Більше того, підприємства області, а в цьому списку ви не побачите заводів, фабрик і портів, абсолютно байдужі до підготовки кваліфікованих робітників для своїх підприємств, на більшості з яких відчувається кадровий голод через невисокі заробітну платню.
Щиро сподіваюсь, що Департаментом професійної освіти МОН у листопаді 2018 року проведуть коригування переліку закладів професійної (професійно-технічної) освіти для впровадження елементів дуальної форми навчання з урахуванням результатів вступної кампанії, яка була продовжена до 1 жовтня 2018 року. Разом із тим Рада підприємців Миколаївської області, Миколаївський обласний центр зайнятості населення, а також рада стейкхолдерів закладів профтехосвіти краю повинні переглянути своє ставлення до нашої молоді, золоті руки, гарячі серця і світлі голови яких – основа добробуту країни.

Вірю, що ми зрушимо цей камінь. Миколаївщина – Батьківщина атлантів.

Дякую колегам із Міністерство освіти і науки України за надану статистику.

Тарас Кремінь, народний лепутат України, ПП “НАРОДНИЙ ФРОНТ”