Нова українська школа на Снігурівщині: перші враження.

Нова українська школа на Снігурівщині: перші враження.

28 листопада разом із колегою-нардепом Ігор Бриченко зустрілися з керівництвом та освітянами Снігурівського району Миколаївської області, аби пересвідчитися у якості запроваджених змін у сфері загальної середньої освіти, регламентованих реформаторським Законом України “Про освіту”.
Мережа навчальних закладів системи загальної середньої освіти Снігурівського району – це 32 школи, з яких: загальноосвітні школи І ступеня – 2, І-ІІ ступенів – 4, І-ІІІ ступенів – 18, гімназія – 1, навчально-виховні комплекси – 7. Опорних закладів немає, але в планах – Снігурівська ЗОШ І-ІІІ ступенів №4. У ЗОШ району – 16 шкільних автобусів. На базі Снігурівських ЗОШ І-ІІІ ступенів №3, № 4 для дітей з особливими освітніми потребами введено 1 ставку асистента вчителя та 0,5 ставки вчителя-логопеда. Гаряче харчування організовано в усіх 32 загальноосвітніх навчальних закладах району. Вартість гарячих обідів у ЗОШ – 10,00 грн на дитину в день (Кобзарцівська ЗОШ) та 8,50 грн – решта шкіл району.

🔹Наша перша зустріч із педагогами Новопетрівської спеціальної ЗОШ-інтернату (директор – Наталя Луцик) (106 вихованців, з яких сиріт – 3, позбавлених батьківського піклування – 9) була, по суті, присвячена розвіюванню міфів про т. зв. закриття закладу, водночас – впровадженню першого етапу Національної стратегії реформування інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 роки». Безсумнівно, колеги погодилися з тим, що нинішня система інституційного догляду та виховання дітей має бути заміненою на таку, яка забезпечить догляд і виховання дитини в сім’ї або наближеному до неї середовищі.
Водночас оголошена Президентом України реформа – це компетенція, крім #Міносвіти, ще й МОЗу та #Мінсоцполітики, адже сфера відання майбутніх інтернатних закладів, які надаватимуть повний спектр послуг – багатопрофільна (освітні, медичні, соціальні, реабілітаційні, в тому числі, раннього втручання, інклюзивного навчання).
Разом із тим освітяни дійшли висновку, що майбутній інтернат не повинен бути закритим закладом, позбавленим соціальних функцій. Місцева влада повинна забезпечити дітей молодшого шкільного віку, як це передбачено реформами, навчання в ЗОШ, а проживання, наскільки це можливо, в родинах або наближених до неї умовах. Безперечно, санаторні, спеціалізовані, спеціальні школи-інтернати треба зберегти, як і мистецькі, спортивні, військові, наукові школи. Очевидно, цей напрямок треба розглянути освітянам із Новопетрівки також.
Педагоги з інтернату погодилися з тим, що зміни потрібні. Але для того, щоб розширити спектр послуг, зберегти педагогічний колектив, той багаторічний досвід, який дозволив дати путівку в життя тисячам снігурівчан, необхідно розробити та якісно втілити регіональну стратегію інституційного догляду та виховання дітей, провівши моніторинг ефективності використання бюджетних коштів, внісши зміни до до обласних програм, а також забезпечити фінансове забезпечення їхнього розвитку. Було б добре, якби Новопетрівська школа-інтернат створила обласний пілотний проект і стала лідером освітніх змін. У цьому ми готові надати колегам-освітянам необхідну підтримку.
🔹На жаль, поспілкуватися із педагогами Євгенівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Снігурівської районної ради (директор – Ганна Кореновська) не вдалося: підготовка до виборів нової ОТГ та організована в робочий час сходка села далася взнаки. Незважаючи на стриманість директорки, ситуація щодо цього закладу на 360 місць цілком очевидна. 125 учнів, 36 вихованців дошкільного віку, 20 педпрацівників – ось усі, хто забезпечує відродження українського села у глибинці за повного ігнорування Євгенівської сільської ради.
Матеріали для порівняння. Завдяки впровадженню інноваційних енергоефективних технологій (Проект #ЄС #ПРООН «Місцевий розвиток орієнтований на громаду – 3») вдалося здійснити капітальний ремонт закладу вартістю 2054,7 тис. грн. (2015), придбати комп’ютерну техніку на 72 тис. грн. з коштів місцевого бюджету (2016), відремонтувати
підлогу в коридорі та класних кімнатах закладу з коштів місцевого бюджету – 196 тис. грн. коштів місцевого бюджету (2017). І це при тому, що сільрада не дала жодної копійки!..
Крім того, дякуючи ініціативам директорки, школа взяла участь і виграла конкурс у проекті «Новий освітній простір» (загальна вартість – 1215,0 тис. грн., з яких кошти обласного бюджету – 1000,0 тис. грн.; районного бюджету – 316,5 тис. грн.; залучені кошти – 28,86 тис. грн.). Дякуючи цьому, діти вперше у житті побачили у своїх відремонтованих кабінетах смарт-телевізор, сучасні класні дошки, нові шкільні парти та меблі, навчально-комп’ютерні комплекси, мультимедійний комплекс, меблі та комп’ютерна техніка для шкільної бібліотеки. Також НВК поповнився кабінетом фізики, хімії, англійської мови (лінгафонний клас), спортивним інвентарем.
Разом із тим досить скромно виглядає дитячий садочок, для ремонту якого, а це – теплосанація, нові меблі, білизна, радіатори, перекриття даху – потрібні додаткові ресурси, які, сподіваюсь, будуть враховані районною радою в бюджеті 2018 року для цього унікального НВК.
🔹Червонодолинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Снігурівської районної ради (директор – Віктор Мушин) має добрі традиції, достойні показники роботи, молодих спеціалістів, плани на участь у проекті Нового освітнього простору. Учителів цікавили питання підвищення зарплат, перспективи матеріально-технічного забезпечення, оновлення кабінетів та майстерні, ремонт спортивного залу. Зі свого боку ми пообіцяли докласти максимум зусиль, щоби в цій та інших школах району та області вже наступного, 2018 року, почали з’являтися нові навчально-комп’ютерні комплекси, електронні тири, сучасні кабінети з природничих дисциплін.
🔹Окремої уваги потребує зустріч із керівництвом району (голова Снігурівської РДА – Інна Бойко), очільниками структурних підрозділів району та міста, депутатом обласної ради Юрієм Кормишкіним, які висловили свої міркування щодо окремих питань реформ освіти в районі. Це стосувалося, в першу чергу, десятків проектів, які чекають свого втілення, а це – від термосанації до капітальних ремонтів, матеріально-технічне забезпечення та соціальне житло для молодих педагогів, збільшення ставок для інклюзивного навчання, відновлення мережі спортивних залів та районного стадіону, участь у проектній діяльності та підвищення кваліфікації. Крім того, поговорили про дошкілля, позашкілля, профтехосвіту, госпітальний округ, перспективи та інвестиційну привабливість району. Водночас місцеві громади повинні об’єднуватися, активніше долучатися до написання проектів, ефективно збирати податки, вкладати кошти в соціально важливі об’єкти. Ігнорування ініціатив громад їхніми головами має бути викорінено.
Сподіваюсь, що освітяни Снігурівщини, маючи такі показники роботи та, провівши роботу над помилками, докладуть максимум зусиль до реалізації освітньої реформи, використовуючи свої можливості та потенціал району. А наша підтримка буде неодмінно!

Тарас Кремінь, народний депутат України, ПП “НАРОДНИЙ ФРОНТ”