Бюджет має наповнюватися, в першу чергу, за рахунок найбагатших: інтерв’ю з народним депутатом України Тарасом Кремінем

DSC_4281Тарасе Дмитровичу, Ви були депутатом Миколаївської обласної ради, а тепер – Верховної Ради України. Наскільки збільшився обсяг роботи?

Звісно, що у Верховній Раді більший обсяг роботи: ми вирішуємо долю не однієї області, а всієї України. Дійсно, роботи багато, але для мене, особисто, суттєвої різниці немає. І там, і там, ми, наша команда «Народного фронту», яка взяла на себе зобов’язання та відповідальність за людей що довірились нам. Навіть, за тих, хто нас не підтримував. Головне завдання депутата будь-якого рівня, на мій погляд, чесність та професійність.  Тим більше, зараз такі часи, коли від нашої роботи залежить чи подолаємо ми кризу, чи проведемо реформи, чи переможемо у війні.

Верховна Рада працювала до останніх днів перед новим роком, ви приймали бюджет. Який він цього року на Вашу думку?

Сказати, що бюджет був складний, це нічого не сказати. Всі розуміють, що в умовах війни неодмінно буде не вистачати коштів, але не всі, особливо представники колишньої влади доби Януковича, хочуть публічно визнавати, що ми не можемо збільшувати соціальні стандарти, що в нас відбувається подорожчання комунальних послуг та інше. Всі вони займалися популізмом тоді і займаються їм зараз, і не визнають що нинішня криза – це їх провина. Но наша політична сила та утворена нова коаліція беруть не себе відповідальність. Як це водиться у розвинутих країнах, ми приймали бюджет разом з коаліційним Урядом на чолі з Арсенієм Яценюком. З огляду на ситуацію ми змушені йти на непопулярні кроки, але іншого виходу в нас зараз нема. 

Лунало багато звинувачень у тому, що в цьому бюджеті Уряд заліз у кишені малозабезпечених громадян…

Коли говорять, що уряд заліз в кишені малозабезпечених громадян, то з огляду на вищезазначене, так звані «малозабезпечені» громадяни в Україні – це власники нафтових свердловин та шахт, великі посередники в аграрній продукції, які скуповують товари в селян та перепродуючи отримують надприбутки і ще хочуть відмивати 5 млрд. грн за рахунок повернення ПДВ. Розумієте, це люди, які за бандитської системи Януковича розкрадали країну, а нова влада робити це їм заважає. Тому вони поширюють відверту брехню, знову маніпулюючи думкою народу нашої країни.

Вся критика, яка лунає на адресу Уряду, інспірована сьогодні олігархами, яким залізли в кишеню, які є власниками медіа, і які відстоюють свої прибутки за рахунок держави. Деякі члени парламенту, навіть зараз, хочуть звільнити від оподаткування власників лотерейного та грального бізнесу. Позиція Уряду – за умов війни та зумовленої нею економічної кризи, – ми не можемо залазити в кишені бідних українців, бюджет має наповнюватися, в першу чергу, за рахунок найбагатших.

Що ж запропонував Уряд у розрахунках нового бюджету? Ми втратили Крим й Донбас з економіки, йде потік біженців та переселенців, яких потрібно влаштувати, йде війна…

По-перше, треба мати на увазі, що Уряд працює в умовах військового часу. Разом з тим, він забезпечив вперше в історії України безпрецедентне фінансування сфери безпеки та оборони на рівні 90 млрд. грн. з тим, аби забезпечити захист країни. Це є 5% ВВП нашої країни.
По-друге, Уряд не пішов на скорочення вчителів та лікарів, як це було в інших країнах, які проводили реформи. Крім того, фінансування соціальних галузей залишається на рівні минулого року. Нам всім треба зрозуміти, що підвищення не відбувається через необхідність виділення безпрецедентних коштів на військовий бюджет, бо нам потрібно захистити країну.

По-третє, Уряд забезпечить фінансування соціальних пільг для інвалідів та героїв АТО.

Тоді, за рахунок чого буде наповнюватися бюджет?

Забезпечити військовий бюджет та збереження соціальних виплат уряд пропонує за рахунок введення податку на пасивні доходи, роялті та інше. Це стосується доходів, які отримують лише найбагатші українці, на рівні 20% для тих, хто заробляє понад 500 тис. на рік таких пасивних доходів. Це – по-перше. По-друге, за рахунок ставок оподаткування та рент на руду, нафту та інші копалини. І в-третє, ми, як депутати, підтримали скорочення на 20% фінансування органів державної влади.  Тим більше, десятивідсоткове скорочення відбулося цього року. Разом – це є суттєвим і реформаторським урізання видатків на державний апарат. Завдяки цим радикальним змінам ми зможемо забезпечити армію; заплатити зарплати та пенсії. Так ми зможемо у 2015 році утримати ситуацію, щоб в 2016 році збільшити соцстандарти. Іншого шляху збалансувати бюджет після втрати 20% економіки – немає.

Що ще передбачено в бюджеті за програмою Уряду? Чи є там справжня підтримка українського виробника, передусім, малого та середнього бізнесу?

Уряд пропонує повну заборону на перевірки для малого бізнесу на 2 роки. Також, ми підтримали позицію Уряду про скорочення кількості податків з 22 до 9, що суттєво спрощує  адміністрування податків та обліку для бізнесу. Скорочення Єдиного соціального внеску з 42 до 15% із зарплат, які є меншими 12 тис. грн., що сприяє детінізації економіки та розширить базу оподаткування. Варто підкреслити, що в цих складних умовах Уряд не підняв ставки жодного ключового податку: а ні ПДВ, в ні податку на доходи підприємств.

У передвиборчій програмі «Народного фронту» ключовим елементами в розвитку України були децентралізація та місцеве самоврядування, зміни дозвільної системи. Адже говорилося, що місцеві бюджети зможуть самі розпоряджатися доходами. Чи впроваджуєте ви у парламенті свої обіцянки?

Так, звичайно. По-перше, ми з моїм колегою по «Народному фронту» Ігорем Бриченко та колегами по коаліції від Миколаївщини намагаємося дбати про нашу Малу Батьківщину. По-друге, нами підтримана програма Уряду, яка пропонує передати місцевим органам місцевої влади наповнювати місцеві бюджети за рахунок встановлення ставок на підакцизні товари та встановлення гнучкого податку на нерухомість. Це стосується приміщень понад 60 та 120 кв.м. І це тільки перший крок. У подальшому ми будемо розглядати і децентралізацію, і розвиток місцевого самоврядування, і зміні Конституції України із збільшенням прав місцевих громад, і проведення нових місцевих виборів. Що стосується зміни у дозвільні системі, то вже зараз Уряд виділив гроші на прозорі офіси, як це було зроблено  в Грузії, щоб люди отримували адміністративні послуги в одному місці, а не бігали по інстанціям. І це так само, тільки перший крок на цьому шляху.

На останок, Ваше бачення, Тарасе Дмитровичу, співпраці у коаліції та її потенціал? Адже вже критикують коаліцію за нездатність консолідуватися та лобізм окремих осіб.

Ситуація, дійсно, складна. Не секрет, що у Верховну раду потрапила значна кількість колишніх регіоналів, що пройшли з Блоком Петра Порошенка. Так, ми створили коаліцію, але не всі згодні працювати і брати на себе відповідальність. Саботаж деяких «колег» по коаліції довів до того, що вже сам Президент з’явився до парламенту і закликав членів своєї фракції або працювати, або виходити з неї. Моя думка така, що урядова позиція була сформована всіма міністрами коаліційного уряду, які обрані від всіх фракцій, які входять до складу коаліції. Якщо фракції не згодні з урядовими пропозиціями, то хай відкликають своїх міністрів з уряду та готують альтернативні пропозиції як збалансувати бюджет і забезпечити витрати на оборону. Від нас народ України очікує єдності і реалізації наших передвиборчих обіцянок. В нас вже немає часу на коаліціаду і ігри у популізм. В цілому, я вважаю нинішню коаліцію досягненням, оскільки вперше в історії України в нас є проєвропейська демократична більшість. А кожен депутат покаже, на що він гідний і люди дадуть йому свою оцінку.

Я вірю, що нам під силу вирішити ці питання, які поставив перед нами час. Було б бажання та політична воля. Слава – Україні!

Героям – слава! Дякую за розмову!

Інтерв’ю проводив Олександр Дудюк